29خرداد

تاثیر سیر در کنترل و پیشگیری از سرطان



بازگشت

سیر حاوی ترکیبات گوگردی است که ممکن است دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن را در برابر سرطان تحریک کند و ممکن است پتانسیل کاهش رشد تومور را داشته باشد. دکتر ایولین تریبوله، معتقد است می‌توان از تمامی خانواده سیر، پیاز، تره فرنگی، پیازچه، پیاز کوهی و موسیر برای سلامتی استفاده کرد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که این خانواده ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. به طور خاص، بزرگسالانی که بیشترین سبزیجات آلیمیوم را مصرف می‌کردند ۷۹ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افرادی که کمترین مصرف را داشتند، تجربه کردند.

بررسی درباره تاثیر سیر در درمان سرطان، یک تحقیق حاشیه ای نیست. بیش از پنجاه سال است که بسیاری از موسسات بزرگ پزشکی در این خصوص بررسی می کنند. نتایج این بررسی ها در بسیاری از نشریه های معتبر پزشکی به چاپ رسیده و می رسد. به تازگی پژوهش مشترکی از سوی موسسه ملی سرطان و انجمن سرطان آمریکا در این خصوص انجام گرفته است.

حکایت نو و جالب سیر در درمان سرطان به ویژه در ۱۰ سال گذشته جالب شده است. بررسی های صورت گرفته در چین، ایتالیا و ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که سیر برنامه غذایی مناسبی علیه سرطان است. تا قبل از این زمان، در این مورد بررسی های آزمایشگاهی در لوله های آزمایش و نیز روی حیوانات انجام شده بود. اما همان طور که گفتیم این بررسی ها به تازگی روی انسان انجام شده که آثار مثبتی برجای گذاشته است.

دست کم از سال ۱۹۴۹ درباره خواص ضد سرطانی سیر بررسی هایی صورت گرفته است. در این سال دانشمندان آلمانی متوجه شدند که آلیسین موجود در سیر، مانع از رشد تومور در موش ها می شود. در این دوران دانشمندان در صدد یافتن مواد قدرتمندی برای شیمی درمانی بودند تا تومورهای بیماران سرطانی را نابود کنند. پژوهش های بعدی نشان داد که این خاصیت در آلیسین وجود دارد. در سال ۱۹۶۴ مشخص شد که عصاره سیر تازه، به جای آلیسین می تواند به طور کامل مانع از رشد سرطان سینه در موش هایی شود که به شدت مستعد این بیماری هستند. در سال ۱۹۸۳، به استناد گزارشی مشخص شد که روغن سیر می تواند مانع از رشد سرطانهای پوستی شود. کمی بعد معلوم شد که سوای آلیسین، اجزای دیگری از سیر نیز می توانند در درمان سرطان نقش داشته باشند. آنچه می خوانید اجزایی از سیر هستند که می توانند مانع از رشد تومورهای سرطانی در حیوانات بشوند:

  • اجوان
  • آلیسین
  • الکیسین
  • آلیل مرکاپتان
  • آلیل متیل تری سولفید
  • دیالیل دی سولفید
  • دیالیل سولفید
  • دیالیل تری سولفید

سیر تاثیرات ضد تومور فراوان دارد و این نشان می دهد که می توان از سیر در درمان سرطان و نیز برای پیشگیری استفاده کرد، این همان مطلبی است که بقراط در دو هزار سال پیش به ما گفت. یکی از روش های بررسی درباره سرطان، کشت سلول های سرطانی در بدن موش است. بعد با تزریق مواد مختلف بررسی می شود کدام مواد می تواند مانع از رشد سلول و تومور شود. البته در این بررسی موضوع پیشگیری دیگر مطرح نیست زیرا سلول سرطانی پیشاپیش وارد بدن حیوان شده است.

در جریان یکی از همین بررسی ها مشخص شد که سیر می تواند تومور سرطانی را کوچکتر کند. دکتر بنجامین لاو، استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه لومالیندا کالیفرنیا با یک سلسله آزمایش هایی روی موش ها، ثابت کرد که مصرف سیر می تواند روی رشد تومورهای سرطانی تاثیر جدی بگذارد. در جریان یک آزمایش دیگر روی موش های مبتلا به تومور، سیر را به شکل تزریق و نیز به شکل خوردنی به موش ها دادند. در موش هایی که عصاره سیر به آنها تزریق شده بود، رشد تومور سرطانی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت. رشد تومور در موش هایی که سیر را از طریق دهان مصرف کرده بودند ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش نشان داد.

 

منبع : موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان

 

مقالات مرتبط

مزایای مصرف خاکشیر و تاثیرات ضد سرطانی آن

مزایای مصرف خاکشیر و تاثیرات ضد سرطانی آن

خاکشیر یکی از گیاهان تیره شب بویان است که با توجه به خاص...

خواص شگفت انگیز کلم بروکلی بر سرطان

خواص شگفت انگیز کلم بروکلی بر سرطان

فرق کلم بروکلی با دیگر اعضای خانواده‌ خود این است که علا...

مرهم این درد، مهر توست

مرهم این درد، مهر توست

دست در دست هم برای یاری بیماران مبتلا به سرطان

راه های پیشگیری از سرطان روده کوچک

راه های پیشگیری از سرطان روده کوچک

هیچ علت شناخته شده ای در ایجاد سرطان روده کوچک وجود ندار...

راههای پیشگیری از سرطان پروستات

راههای پیشگیری از سرطان پروستات

داشتن یک رژیم غذایی سالم بدور از چربی های اشباع شده و غذ...

تاثیر مصرف روزانه کرم‌ ضدآفتاب در کاهش خطرابتلا به سرطان پوست

تاثیر مصرف روزانه کرم‌ ضدآفتاب در کاهش خطرابتلا به سرطان پوست

مصرف روزانه کرم های ضد آفتاب می تواند خطر ابتلا به ملانو...

لطفا پیام، پرسش یا نظر خود را در این باره بنویسید